ΔΡΑΣΕΙΣ – ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2015

 

ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : «Μια ταινία, μια ιστορία, μια ζωγραφιά»

Διάρκεια προγράμματος : 15 Ιουλίου -29 Ιουλίου 2015

Χώρος διεξαγωγής : Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας – Βιβλιοθήκη

Σύνολο συμμετεχόντων παιδιών: 50

Το πρόγραμμα «Μια ταινία, μια ιστορία, μια ζωγραφιά»  προσπάθησε να συνδυάσει δημιουργικές δραστηριότητες, μάθηση και ψυχαγωγία.

Κατά μέσο όρο καθημερινά το πρόγραμμα φιλοξενούσε γύρω στα τριάντα παιδιά από τις Αχαρνές. Με μεγάλη χαρά κάποιες μέρες φιλοξενήσαμε παιδιά από άλλες περιοχές όπως Μεταμόρφωση, Κάτω Πατήσια, Εξάρχεια.

Τετάρτη 15 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας: Brave.

Με αφορμή την ταινία, τα παιδιά συζήτησαν για την Καφέ Αρκούδα, προστατευόμενο είδος στον ελλαδικό χώρο, έμαθαν για τον τρόπο ζωής της αρκούδας, τις διατροφικές της συνήθειες και τους κινδύνους που απειλούν την επιβίωσή της. Αναζήτησαν μέσα από τα βιβλία της βιβλιοθήκης φωτογραφίες και πληροφορίες για τα διάφορα συγγενικά είδη που υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως τα Πάντα, την Πολική Αρκούδα, τα Κοάλα, κ.ά. Τραγούδησαν την «καφέ αρκούδα» από τη Λιλιπούπολη και άκουσαν το συγκινητικό μύθο της Καλλιστώς και του μικρού Αρκάδα που έμελλαν να μείνουν στον ουρανό ως μεγάλη και ως μικρή άρκτος. Στο τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν, με τη βοήθεια της εικαστικού Μαρίας Γκίκα, αρκούδες και αστερισμούς.

Πέμπτη 16 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας: Smurfs.

Η σημερινή μέρα ήταν αφιερωμένη στα Στρουμφάκια και το Βέλγο δημιουργό τους Peyo. Τα παιδιά είδαν σχετική ταινία, συζήτησαν για το πώς ένα κόμικ μεταφέρεται στη μικρή και μεγάλη οθόνη, χόρεψαν με τη μουσική των Στρουμφς, ζωγράφισαν τους αγαπημένους ήρωες με χρώματα που θα ήθελαν να έχουν εκτός από το γαλάζιο και έφτιαξαν τα δικά τους κόμικς.

Παρασκευή 17 Ιουλίου

Προβολή της μικρού μήκους ταινίας: Παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα.

Σήμερα η  3η μέρα του προγράμματος ήταν αφιερωμένη στο «Παιχνίδι στην Αρχαιότητα». Τα 30 παιδιά που συμμετείχαν είδαν μια ταινία μικρού μήκους με θέμα τα αρχαία παιχνίδια. Στη συνέχεια είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά παιχνίδια (πήλινα αντίγραφα) που έπαιζαν τα παιδιά στις αρχαίες Αχαρνές,  όπως πλαγγόνες, σβούρες, κουδουνίστρες, αλογάκια, πεντόλιθα, ύιγκες κ.ά.

Διαβάσαμε το μύθο με το θεό Ερμή, κατασκευαστή του πρώτου παιχνιδιού- μουσικού οργάνου και δραματοποιήσαμε την ιστορία. Με αφορμή το μύθο, μιλήσαμε για τους θεούς που σχετίζονται με  παιχνίδια καθώς και την αρχαία προέλευση των σημερινών παιχνιδιών, όπως η τυφλόμυγα, το κρυφτό, το κυνηγητό, τα αγάλματα αλλά και η κούνια, η μπάλα κ.ά. Τα παιδιά στη συνέχεια δραματοποίησαν  τα βαπτίσια των αρχαίων Ελλήνων, έπαιξαν  με πιστά αντίγραφα παιχνιδιών, ζωγράφισαν μια  αρχαία κωδωνόσχημη κούκλα που αποτέλεσε την έμπνευση για τις μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 , του Φοίβου και της Αθηνάς.

DSC01298DSC01301DSC01302DSC01303

Δευτέρα  20 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας : Τα δύο κύματα του Ευγένιου Τριβιζά.

Η ταινία που είδαν σήμερα τα παιδιά γυρίστηκε μετά τον καταστροφικό σεισμό, τον Δεκέμβριο του 2004, που έπληξε τις ακτές χωρών του Ινδικού Ωκεανού. Το τσουνάμι που ακολούθησε σκόρπισε την καταστροφή με τραγικό απολογισμό το θάνατο 300.000 ανθρώπων, χιλιάδες τραυματίες και ανυπολόγιστες υλικές ζημιές.

Με αφορμή το τραγικό αυτό γεγονός ο συγγραφέας Ευγένιος Τριβιζάς έγραψε ένα παραμύθι που λίγο αργότερα έγινε ταινία με κινούμενα σχέδια. Την ιστορία την αφηγούνται τα ..κοχύλια που ξέρουν παραμύθια χίλια. : «ένας δαίμονας της θάλασσας  μεταμορφωμένος σε ένα τεράστιο κύμα  ισοπεδώνει έντεκα χώρες σκορπώντας το θάνατο. Όμως από το δάκρυ ενός παιδιού δημιουργείται ένα κύμα συμπόνιας και θαλπωρής που ενώνεται με χιλιάδες άλλα μικρά και γίνεται ένα τεράστιο κύμα φωτεινό, υπέροχο και χρυσαφένιο που φτάνει από τα πέρατα του κόσμου στον τόπο της καταστροφής και σαν γλυκιά ζεστή αγκαλιά απαλύνει τον πόνο και τη δυστυχία των ανθρώπων.»

Τα παιδιά μετά το τέλος της ταινίας συζήτησαν με τους παιδαγωγούς για φυσικές καταστροφές και για τη δύναμη της ανθρωπιστικής βοήθειας, της αγάπης, της συμπόνιας, της αδελφοσύνης, και της αλληλεγγύης που απαλύνει τον ανθρώπινο πόνο. Με τη βοήθεια του ζωγράφου του Δήμου Δημήτρη Βάθη τα παιδιά ζωγράφισαν την ιστορία  του Τριβιζά με τα δύο κύματα.

DSC01312DSC01314DSC01315

 

Τρίτη  21 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας : Μαλλιά Κουβάρια.

Με αφορμή την ταινία, τα παιδιά συζήτησαν για τη δύναμη της αγάπης και της καλοσύνης, τη ματαιοδοξία της εφήμερης εξωτερικής ομορφιάς και την πραγματική ομορφιά που κρύβεται στην ψυχή του ανθρώπου.

Τα φαναράκια που φώτιζαν το σκοτάδι του ουρανού της Ραπουνζέλ, σαν φωτεινά αστέρια, έδωσαν αφορμή για να συνεχίσουμε το μάθημα αστρονομίας που ξεκινήσαμε στις 15 Ιουλίου με τη μεγάλη και τη μικρή άρκτο. Από πού πήρε το όνομα του ο Γαλαξίας; Πόσοι  και ποιοι είναι οι πλανήτες στο δικό μας ηλιακό σύστημα; Τι γνωρίζουμε για το δορυφόρο της γης, τη Σελήνη;  Από τι κινδυνεύει η γη μας; Τι είναι η τρύπα του όζοντος; Ήταν μερικά από τα ερωτήματα που απαντήσαμε όσο μπορούσαμε με τους μικρούς  μας «αστρονόμους» παρατηρώντας και ξεφυλλίζοντας σχετικά βιβλία από τη βιβλιοθήκη του Τμήματος.

Στη συνέχεια τα παιδιά, με τη βοήθεια της ζωγράφου Λίζας Λαζάρου, ζωγράφισαν αστερισμούς και φαναράκια.

Τετάρτη  22 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας: Ο Καραγκιόζης Δικηγόρος.

Η σημερινή μέρα ήταν αφιερωμένη στο μαγικό κόσμο του θεάτρου Σκιών. Τα παιδιά αφού είδαν την ταινία συζήτησαν για το θέατρο Σκιών στην Ινδία, την Ιάβα, την Κίνα, την Τουρκία και φυσικά την Ελλάδα. Μίλησαν για τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του σύνθετου και απαιτητικού αυτού θεάματος που τόσο αγαπούν. Έμαθαν το πόσο σύνθετη τέχνη είναι, καθώς απαιτεί από το δημιουργό- καραγκιοζοπαίκτη να είναι συγγραφέας, σκηνοθέτης, ηθοποιός, μίμος,  τραγουδιστής, κατασκευαστής κ.ά.

Στη συνέχεια με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τους μουσικούς του Δήμου, Μιχάλη Σωτηράκη και Νίκο Μπουρνέλλη τα παιδιά κλήθηκαν να γίνουν οι ίδιοι καραγκιοζοπαίκτες παίζοντας με επαγγελματικές φιγούρες και μπερντέ.

Στη συνέχεια ακολούθησε εικαστικό εργαστήρι όπου τα παιδιά κατασκεύασαν σε ζελατίνα τις δικές τους φιγούρες του ελληνικού θεάτρου σκιών.

DSC01319DSC01325DSC01335DSC01337DSC01347DSC01350DSC01323DSC01352

Σχετικά Βίντεο: Εδώ και Εδώ

 

Πέμπτη 23 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας :Frozen.

Με αφορμή τη ταινία μιλήσαμε με τα παιδιά για τη δύναμη της αδελφικής αγάπης που λιώνει τον πάγο της ψυχής. Στη συνέχεια αναφερθήκαμε στο γνωστό παραμύθι του Άντερσεν « Η Βασίλισσα του Χιονιού» όπου και εκεί η δύναμη της φιλίας και της αγάπης ζεσταίνει και την πιο  παγωμένη καρδιά.

Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν τους αγαπημένους ήρωες της ταινίας.

Παρασκευή 24 Ιουλίου

Δραματοποίηση:  Ήχος μύθος σαν ενώσουν, παραμύθι θα μας δώσουν. 

Σήμερα τα παιδιά μέσα από τη δραματοποίηση της ιστορίας του ήχου και του μύθου ταξίδεψαν στον υπέροχο κόσμο της μουσικής. Γνώρισαν τα μουσικά όργανα της αρχαιότητας, τις οικογένειες των μουσικών οργάνων : πνευστά, έγχορδα, κρουστά. Είδαν από κοντά μουσικά όργανα, κλήθηκαν να τα εντάξουν στις κατηγορίες που ανήκουν και  γνώρισαν όργανα –παιχνίδια, όπως η  παραδοσιακή «λαλίτσα» και ο «ωκεανός». Άκουσαν αρχαίους μύθους με θέμα τη μουσική : το μύθο του Πανός και της σάλπιγγας, της Αθηνάς και του αυλού. Με αφορμή το μύθο για τον τραγοπόδαρο Πάνα έγινε αναφορά στο Σπήλαιο του Πανός και των Νυμφών στην Πάρνηθα.

Στη συνέχεια με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τους μουσικούς του Ωδείου μας, Νίκο Μπουρνέλλη και Μιχάλη Σωτηράκη τα παιδιά χόρεψαν και τραγούδησαν με πολύ κέφι.

DSC01360DSC01361DSC01365DSC01368DSC01370

Σχετικά βίντεο: Εδώ και Εδώ

Δευτέρα 27 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας : Η αυγή των δεινοσαύρων.

Με αφορμή την ταινία τα παιδιά μίλησαν για την εποχή που ζούσαν οι δεινόσαυροι.

Πότε έζησαν, πόσα είδη υπήρχαν, τι έτρωγαν, σε ποια κατηγορία ανήκαν (θηλαστικά ή ωοτόκα), γιατί εξαφανίστηκαν; Ποιοι θεωρούνται οι μακρινοί σημερινοί τους απόγονοι; Τι συμβαίνει σήμερα με τα απειλούμενα προς εξαφάνιση είδη; Τι μπορούμε να κάνουμε για να επιβιώσουν; Ήταν κάποια από τα ερωτήματα που απασχόλησαν τους μικρούς μας φίλους.

Στη συνέχεια με τη βοήθεια του ζωγράφου Δημήτρη Βάθη τα παιδιά ζωγράφισαν τους δικούς τους δεινόσαυρους.

DSC01387DSC01388DSC01389DSC01392

Τρίτη 28 Ιουλίου

Προβολή της ταινίας : Rio – «Μάθημα γεωγραφίας και οικολογίας».

Με αφορμή την ταινία Rio τα παιδιά συζήτησαν για τη μακρινή Βραζιλία, το Ρίο ντε Τζανέιρο, τον Αμαζόνιο και τους παπαγάλους. Από πού πήρε το όνομά του το Ρίο, τι γνωρίζουν για τον Αμαζόνιο, γιατί η ανεξέλεγκτη εκμετάλλευσή του μπορεί να οδηγήσει σε παγκόσμια οικολογική καταστροφή; Είναι μερικά από τα ερωτήματα που μας απασχόλησαν. Τα παιδιά έμαθαν για τα αξιαγάπητα παπαγαλάκια που χαρακτηρίζονται για την υψηλή ευφυΐα και τη μοναδική τους ικανότητα αναπαραγωγής ανθρώπινης ομιλίας, τη συντροφικότητά τους, την ανάγκη τους για αγάπη και για παιχνίδι.

Στη συνέχεια ακολούθησε εικαστικό εργαστήρι όπου με τη βοήθεια της ζωγράφου Λίζα Λαζάρου τα παιδιά έφτιαξαν τους δικούς τους παπαγάλους.

DSC01394DSC01396DSC01397DSC01399DSC01401

Τετάρτη 29 Ιουλίου λήξη του προγράμματος

Αφιέρωμα στο Βωβό κινηματογράφο – πάρτι.

Η σημερινή μέρα ήταν αφιερωμένη στην …αρχαιολογία του κινηματογράφου. Τα παιδιά όλες τις προηγούμενες μέρες παρακολούθησαν ταινίες κινουμένων σχεδίων υψηλής τεχνολογίας. Πως όμως ξεκίνησε η τέχνη του κινηματογράφου; Ποιοι ήταν οι πρωτεργάτες; Μέσα από μικρά βίντεο έγινε αναφορά για το πώς σπουδαίοι φωτογράφοι τον προπερασμένο αιώνα, όπως ο Μάιμπριτζ, και επιστήμονες, όπως ο εφευρέτης του ηλεκτρισμού Έντισον,  οδηγήθηκαν στη σύλληψη της αποτύπωσης της κινούμενης εικόνας και κατασκεύασαν το πρώτο κινητοσκόπιο, πρόδρομο της σύγχρονης κινηματογραφικής μηχανής.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στους αδερφούς Λυμιέρ και στο πρώτο καλλιτέχνη Ζορζ Μελιέ, που πραγματευόταν θέματα από το χώρο του φανταστικού, εισήγαγε τεχνικές οπτικών εφέ, ενώ για πρώτη φορά (1901) πρόβαλε έγχρωμες ταινίες χρωματίζοντας τα φιλμ καρέ -καρέ με το χέρι.

Μετά από μια μικρή εισαγωγή στους αστέρες του βωβού κινηματογράφου έγινε ιδιαίτερο αφιέρωμα στο πιο διάσημο κωμικό του περασμένου αιώνα : του Τσάρλι Τσάπλιν. Τα παιδιά αφού έβλεπαν χαρακτηριστικά αποσπάσματα από ταινίες του Σαρλό τα αναπαριστούσαν σε μορφή παντομίμας. Το πάρτι μετά την παντομίμα συνεχίστηκε με πολύ κέφι και τραγούδι από παιδιά και γονείς.

DSC01404DSC01410DSC01421DSC01437DSC01439DSC01444DSC01451DSC01453

ΤΕΛΟΣ

Σημαντική για την επιτυχία του προγράμματος στάθηκε η εθελοντική συνεισφορά των μεγαλύτερων παιδιών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, η βοήθεια από μητέρες παιδιών, καθώς και η συμμετοχή των καλλιτεχνών του Δήμου μας. Τους ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη βοήθειά τους.

Τέλος ευχαριστούμε πολύ όλους τους γονείς, τις γιαγιάδες και τους παππούδες, που μας εμπιστεύθηκαν τα παιδιά  και τα εγγόνια τους.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s